Alfa Romeo Giulia Forum banner

Technicus vs. 5-gaats

9.7K views 42 replies 21 participants last post by  Bellezza  
#1 ·
Ik ben een fan van het Alfa vijfgaats telefoonwielontwerp. In 2001 kocht ik 156 wielen om op de Milano van mijn vriendin te zetten en bracht ik wat tijd door met de Dremel om een klein beetje metaal van elk boutgat af te schaven zodat het op de Milano-naven zou passen, en het zag er fenomenaal uit. Ik specificeerde tecnico op de 24QV die ik bestelde. Ik had ergens gelezen dat de tecnico eigenlijk een beter wiel is, lichter en gesmeed. Kan iemand dit voor mij bevestigen en mij wijzen op iets dat aangeeft hoe het telefoonwiel wordt gemaakt en of het in feite gegoten is? Ik zal volhouden en wachten op mijn 24 in plaats van een gloednieuwe 23 bij de dealer op te halen, waarbij het enige verschil is dat deze telefoonwielen heeft en geen geschilderde remklauwen, waar ik rood had gespecificeerd op de 24. Anders zijn de specificaties hetzelfde: kleur, dak, assistentie en interieur. Uiteraard zou de 23 niet de koplampen hebben waar ik zo naar verlang of het digitale dashboard als ik die kant op zou gaan, maar de 23 wordt enigszins afgeprijsd. Bedankt!

#42 ·
Giulia telefoon draaiwielen zijn inderdaad gegoten. De Tecnicos zijn gesmeed en enkele kilo's lichter per wiel. Ik zou persoonlijk voor 23 gaan (dat heb ik gedaan) en bijna identieke gesmede wielen van John4C krijgen voor minder dan $2k.
Dat is wat ik heb gedaan (behalve dat ik 22 heb) en de 5 gaten als winterset-up gehouden. Kon niet gelukkiger zijn.

Image

Image

#4 ·
Zoals hierboven. 5-gaats is een gegoten wiel en minstens 3 lbs zwaarder. Technico is gesmeed en gemaakt in Duitsland. Het is het betere wiel. Dat gezegd hebbende, ga met wat je wilt. Ik gebruik Technico's op het circuit en 5 gaten voor de straat. Ongetwijfeld ziet de 5-gaats er esthetisch beter uit en is 'correct' voor Alfa-afstamming (y) Iedereen die dat betwist, ik vecht nu met ze...:p

#7 · (Edited)
Bedankt voor alle info en validatie.

ja, ik wil Tecnico, ik wil ook de rode remklauwen, en ik wil de '24 MAAR ik heb de algemeen directeur hier gebeld en hem verteld dat ik wat beweging wil zien met mijn bestelling, ik wil details. Bel zijn districtsvertegenwoordiger, geef korting op mijn '24-bestelling, doe iets dat me laat zien dat hij mijn zaken wil...

'24 geeft me ook tijd voor een particuliere verkoop van mijn '17 Macan GTS die plaats zal maken voor een Giulia QV in plaats van overgeleverd te zijn aan de genade van een dealer en hun lage inruilprijzen. Ik realiseer me dat ik de volledige omzetbelasting zou moeten betalen over een nieuwe, in tegenstelling tot alleen over het verschil tussen de inruilprijs van de dealer en de nieuwe. Uit wat snelle wiskunde ben ik veel beter af met een particuliere verkoop.

Het is grappig, als de Tecnico in Duitsland wordt gemaakt, wil ik Duitse wielen op een Italiaanse auto. Mijn 993 RS-kloon is het tegenovergestelde: Speedline voor Porsche, gemaakt in Italië op een Duitse auto.

#8 ·
Bedankt voor alle info en validatie.

ja, ik wil Tecnico, ik wil ook de rode remklauwen, en ik wil de '24 MAAR ik belde de algemeen directeur hier en vertelde hem dat ik wat beweging wil zien met mijn bestelling, ik wil details. Bel zijn districtsvertegenwoordiger, geef korting op mijn '24-bestelling, doe iets dat me laat zien dat hij mijn zaken wil...
Het komt allemaal neer op de toewijzing van de dealer. Wat een vreselijk systeem is dat de meeste dealers verplicht zijn te gebruiken.

#9 ·
Pak die 2023 QV met 5-gaats wielen meteen op. Verspil geen tijd meer en begin te genieten van een technisch meesterwerk, een droomauto. Je zult waarschijnlijk all-season banden willen kopen als een tweede set banden, dus dat is de juiste gelegenheid om een set gebruikte OEM Tecnico wielen te kopen. Zo heb je beide looks voor een redelijke prijs.

#16 ·
Ik ben een fan van het Alfa vijfgaats telefoonschijf wielontwerp. In 2001 kreeg ik 156 wielen om op de Milano van mijn vriendin te zetten en bracht ik wat tijd door met de Dremel om een klein beetje metaal van elk boutgat te schaven zodat het op de Milano-naven zou passen, en het zag er fenomenaal uit.
Ik heb tecnico gespecificeerd op de 24QV die ik bestelde. Ik had ergens gelezen dat de tecnico eigenlijk een beter wiel is, lichter en gesmeed.
Kan iemand dit voor mij valideren en me wijzen op iets dat aangeeft hoe de telefoonschijf is gemaakt en of deze daadwerkelijk gegoten is, ik zal erin blijven en wachten op mijn 24 in plaats van een gloednieuwe 23 bij de dealer op te halen, het enige verschil is dat hij telefoonschijven heeft en geen geschilderde remklauwen waar ik rood had gespecificeerd op de 24. Anders zijn de specificaties hetzelfde: kleur, dak, assist en interieur. Uiteraard zou de 23 niet de koplampen hebben waar ik zo naar verlang of het digitale dashboard als ik die kant op zou gaan, maar de 23 wordt enigszins afgeprijsd.
Bedankt!
Het specificeren met de Tecnico's is een uitstekende beslissing. Zoals al is gezegd, is het de betere velg qua prestaties, en qua uiterlijk is dat meer een persoonlijke mening. Natuurlijk is het niet het Alfa-handtekeningontwerp in vergelijking met de 5-gaats stijl, maar het biedt zijn eigen agressieve styling en laat die mooie remmen echt goed zien!
Als je ooit van gedachten verandert, is het veel gemakkelijker om de 5 gaten te koop te vinden dan de tecnico's.

#20 ·
Ze zijn allebei rond (gloednieuw). Ga voor degene die je het leukst vindt. Je gaat het verschil van 12 lbs totaal gewicht niet voelen. Je zult betere prestaties leveren door tegen je vriendin te zeggen: "Zoek je eigen weg daarheen". :D

Ik zat in een vergelijkbare situatie als jij, maar ik heb de wielen helemaal niet in overweging genomen. Maar als ik het nu zou overwegen, zou ik het zo bekijken: De Giulia / Stelvio zijn waarschijnlijk de ENIGE auto's waarop die 5-gaats wielen daadwerkelijk zouden werken.

Hoe dan ook, @Belleza, wat vind je van de nieuwe LED-koplampen en het digitale cluster op de MY24? Die twee dingen waren voor mij de doorslaggevende factoren. Ik hield niet van de nieuwe lichten, en komende van een Golf 7.5 R, had ik het gevoel dat ik een digitaal cluster al genoeg kans had gegeven.

#27 ·
Ze zijn allebei rond (gloednieuw). Ga voor degene die je het leukst vindt. Je gaat het verschil van 12 lbs totaal gewicht niet voelen. Je zult betere prestaties leveren door tegen je vriendin te zeggen: "Zoek je eigen weg daarheen". :D

Ik zat in een vergelijkbare situatie als jij, maar ik heb de wielen helemaal niet in overweging genomen. Maar als ik het nu zou overwegen, zou ik het zo bekijken: De Giulia / Stelvio zijn waarschijnlijk de ENIGE auto's waarop die 5-gaats wielen daadwerkelijk zouden werken.

Hoe dan ook, @Belleza, wat vind je van de nieuwe LED-koplampen en het digitale cluster op de MY24? Die twee dingen waren voor mij de doorslaggevende factoren. Ik vond de nieuwe lichten niet mooi, en aangezien ik van een Golf 7.5 R kwam, had ik het gevoel dat ik een digitaal cluster al genoeg kans had gegeven.
Een daling van 12 lbs in onafgeveerd gewicht is eigenlijk behoorlijk significant. Ik heb gelezen dat het verliezen van 1 lb onafgeveerd gewicht gelijk staat aan het verliezen van 5-7 lbs afgeveerd gewicht. Dus in dit geval zou het in het beste scenario zijn alsof je 84 lbs van de auto verwijdert. Zeker niet enorm, maar zou goed kunnen zijn voor een tiende van een seconde op de kwartmijl.

Ik heb 2 mph en 0,2 in de kwartmijl gewonnen op mijn vorige auto na het vervangen van OEM gegoten 19" voor aftermarket gesmede 19" wielen.

Dat gezegd hebbende, ik heb 5 gaten op de QV :ROFLMAO:

#21 ·
Dit is uitgebreid besproken op het forum, inclusief hoe je de tecnico niet met ccb kon specificeren, ondanks dat ze wel pasten.

De tecnico's zijn lichter en gesmeed, maar veel duurder, op een gegeven moment 4x zoveel, en buigen; versus de 19 inch 5-gaats die goedkoper, gegoten, scheuren/breken (vraag me hoe ik dat weet) en zwaarder zijn. De sqv 20 inch 5-gaats zijn echter gesmeed.

De ironie is dat de tecnico's standaard zijn en de 5-gaats meer kosten om te opten, ondanks dat ze goedkoper zijn.

Helaas wist ik dit niet voordat ik de mijne kocht, maar voor mij zijn de 5-gaats de mooiste wielen die ik ooit heb gezien 😍

• Like
Reactions: Theo
#24 ·
Dit is uitgebreid besproken op het forum, inclusief hoe je de tecnico niet met ccb kon specificeren, ondanks dat ze wel pasten.

De tecnico's zijn lichter en gesmeed, maar veel duurder, op een gegeven moment 4x zoveel, en buigen; versus de 19 inch 5-gaats die goedkoper, gegoten, scheuren/breken (vraag me hoe ik dat weet), en zwaarder zijn. De sqv 20 inch 5-gaats zijn echter gesmeed.

De ironie is dat de tecnico's standaard zijn en de 5-gaats meer kosten om te optioneel, ondanks dat ze goedkoper zijn.

Helaas wist ik dit niet voordat ik de mijne kocht, maar voor mij zijn de 5-gaats de mooiste wielen die ik ooit heb gezien 😍
Om helemaal correct te zijn, is het 5-gaats wiel geen traditioneel gegoten wiel, maar flow-gevormd, een gemodificeerd gietproces dat hoge hitte gebruikt om de porositeit op de omtrek van de velg te verminderen, waardoor een sterker wiel ontstaat.

#33 ·
Hoe werkt het met John als ik wil bestellen? Is er een site, of moet ik hem een PM sturen?
Bekijk deze thread

en stuur hem een PM.

#38 ·
Nog een vraag (john4c) of wie het ook weet:

Re: OEM Fuchs achter Tecnico offset

John's tecnico achter offset zegt 41 (momenteel hoe ik neig ALS ik mijn bestelling niet annuleer voor een auto die ik misschien pas volgend jaar zie, gezien de snelheid waarmee de dingen NIET bewegen). Ik ben heen en weer gegaan over vijf gaten stijl of tecnico en verschillende kleuren. John is geduldig met me geweest, maar ik heb besloten dat als ik een set wielen krijg (wat betekent dat ik de auto ga kopen in plaats van de bestelling te annuleren) het geborsteld aluminium tecnico met een glanzende afwerking zal zijn.

OEM (centerline verkoopt een set fuchs) zegt 44

ik ben gewoon in de war over het verschil in achterste offset

#40 ·
Nog een vraag (john4c) of wie het ook weet:

Re: OEM Fuchs achter Tecnico offset

John's tecnico achter offset zegt 41 (momenteel ben ik hiernaar aan het neigen ALS ik mijn bestelling niet annuleer voor een auto die ik misschien pas volgend jaar zie, gezien de snelheid waarmee de dingen NIET opschieten). Ik heb heen en weer getwijfeld over de vijf gaten stijl of tecnico en verschillende kleuren. John is geduldig met me geweest, maar ik heb besloten dat als ik een set wielen krijg (wat betekent dat ik de auto ga kopen in plaats van de bestelling te annuleren) het geborsteld aluminium tecnico met een glanzende afwerking zal zijn.

OEM (centerline verkoopt een set fuchs) zegt 44

ik ben gewoon in de war over het verschil in achterste offset
Ik ben dit al meerdere keren gevraagd. De centerline site is verkeerd (simpele fout ben ik zeker van, het zijn goede jongens).

Kijk naar post 3 of 4 van mijn thread waar ik de technische specificatiebladen van Fuchs heb die de belastingsclassificaties voor de Tecnicos laten zien. De achterste offset is +41.

#43 ·
Dank aan 614 en John4C voor al hun hulp.

Ik ga tegen de vijf-gaats trend in sinds ik donkere tecnico's bestelde op mijn 24 qv en ik heb net een set John's geborsteld aluminium zilveren tekla's besteld.

De donkere tecnico's met Pirelli's worden de zomer set, en de zilveren tekla's worden van de late herfst tot de late lente. Ik moet nog beslissen wat ik op de zilveren velgen ga zetten, misschien super sports of misschien pilot sport 4S. Ik heb nog geen high performance all season banden onderzocht.

Ik heb besloten om de bestelling te behouden, want waarom zou ik anders wielen besteld hebben?

• Like
Reactions: John4C