Alfa Romeo Giulia Forum banner
41 - 60 of 73 Posts
Zijn deze wielen gevoelig voor breken? Wat bedoel je met misbruikt? Ik heb de wielgarantie, maar als ik na de leaseperiode zou kopen, zou dat enige bezorgdheid wekken. Ik zou dan waarschijnlijk toch de runflats laten vallen. Ik heb geen berichten gezien over deze wielen die versplinteren of barsten.

Als ik geen grote kuilen tegenkom, zou het dan goed moeten gaan? Kunnen de wielen/banden normale hobbels in de weg aan?
Met misbruik bedoel ik dat je dingen op de weg zo hard raakt dat de band instort.

Een forumlid plaatste foto's van zijn platte runflat-banden en een gebroken 19" 5-gaats wiel nadat hij een slechte kuil had geraakt.

Een ander forumlid plaatste een foto van zijn verbogen maar repareerbare Tecnico-wiel.

Ik betwijfel of de situatie veel anders is voor de wielen op andere auto's: sterke gegoten metalen zijn meestal broos, terwijl gesmede metalen ductiel moeten zijn om gesmeed te kunnen worden.

Discussion starter · #42 ·
Met misbruik bedoel ik dingen op de weg zo hard raken dat de band implodeert.

Een forumlid plaatste foto's van zijn platte runflat-banden en zijn kapotte 19" 5-gaats wiel nadat hij een slechte kuil had geraakt.

Een ander forumlid plaatste een foto van zijn verbogen maar repareerbare Tecnico-wiel.

Ik betwijfel of de situatie veel anders is voor de wielen op andere auto's: sterke gegoten metalen zijn vaak broos, terwijl gesmede metalen ductiel moeten zijn om gesmeed te kunnen worden.
Oké bedankt. Ik had een paar jaar geleden een 370Z met gesmede Rays-wielen en reed tegen een stoeprand, waardoor mijn wiel verbogen werd. Verbazingwekkend genoeg kon het worden rechtgetrokken en de band had helemaal geen schade.

Hopelijk hoef ik de sterkte hiervan niet te testen, maar ik heb wel de garantie.

Ik heb deze banden op mijn 2017 Ti Q4 en heb geen klachten. Ik woon in CO waar veel van de wegen in de stad absolute rotzooi zijn en ze lijken geen probleem te hebben met de ruwe wegen en af en toe een pothole (ik doe mijn uiterste best om ze zoveel mogelijk te ontwijken). Wat betreft prestatiegericht rijden, wederom, ik heb geen klachten gehad. Ik kan consequent meer dan 0,8 g trekken zonder grip te verliezen. Nu zou ik een deel van die eer geven aan het Q4-systeem, LSD en adaptieve vering, maar in ieder geval in deze configuratie zijn de banden in mijn ervaring geenszins een zwak punt. Als je echter met RWD gaat, kan ik niet getuigen of er nog genoeg grip is met deze banden. We zitten ongeveer een jaar in onze lease van 3 jaar en ik twijfel er niet aan dat ze de hele 2 jaar van je lease zouden meegaan, zelfs als je vaak sportief rijdt. Zolang je niet de hele tijd op het circuit zit, zou slijtage geen probleem moeten zijn, voor zover ik heb gezien. Dus zoals ik al zei, Q4 met performance pack werkt perfect met deze banden (en in CO werkt het ook geweldig in de sneeuw), maar nogmaals, ik kan hetzelfde niet bevestigen zonder dat die andere opties werken om de prestaties van de banden te maximaliseren.
Dit zijn ook mijn gevoelens, maar ik merk dat de banden protesteren bij ongeveer 0,8 G. Ik voel me zeker niet zo comfortabel om deze banden daarboven te exploiteren. Ik ga misschien binnenkort een set zomerbanden kopen. Over het algemeen zijn dit echter verrassend adequate banden.

Q4, Cinturatos, San Diego (dus het weer is altijd hetzelfde.).

Off-camber linkerbocht op weg naar het werk.

Cinturatos, 400 mijl: ~0,87 g typisch
Firestone Firehawks, nieuw: ~0,97 g
Firestone Firehawks, ingereden: ~1,0 g.

Voor 600 dollar geïnstalleerd was dit een no-brainer.

Off-camber linkerbocht op weg naar het werk.

Voor 600ish geïnstalleerd, was dit een no-brainer.
Kan niet wachten tot ik mijn Indy geïnstalleerd heb

Verzonden vanaf mijn SM-G935T met Tapatalk

Afgeschuinde linkerbocht op weg naar het werk.

Voor 600-nog wat geïnstalleerd, was dit een no-brainer.
Hmmm, mijn laatste 2 runs over Sonora Pass heb ik een verhoging "ontdekt" met een vrij scherpe bocht aan de top. De banden lieten los bij misschien 0,3-0,4 g vanwege de auto die "licht" was. Dus welke combinatie zou dit beter kunnen maken? Zullen high performance banden meer grip geven als de auto "licht" is? Ik neem aan dat minder onafgeveerd gewicht de ophanging in staat zal stellen meer kracht op het wegdek te houden.

Hmmm, mijn laatste 2 runs over Sonora Pass Ik "ontdekte" een stijging met een vrij scherpe bocht bovenaan. De banden lieten los bij misschien 0,3-0,4 g vanwege de auto die "licht" was. Dus welke combinatie zou dit beter kunnen maken? Zal een high performance band meer grip geven als de auto "licht" is? Ik neem aan dat minder onafgeveerd gewicht de ophanging in staat zal stellen meer kracht op het wegdek te houden.
Dat is een interessante vraag, ik wou dat iemand met kennis kon meepraten. Ongedempt gewicht kan over het algemeen de tractie enigszins verhogen, maar de acceleratie enigszins verminderen. Maar als je de auto over de helling ontlast, zal het zwaardere onafgeveerde gewicht dan de neiging hebben om de kracht te vergroten die het wiel optilt? Dit is waarschijnlijk een functie van de veerconstante, die, zo lijkt het, minder effectief zou zijn op de hogere massa onafgeveerd, nadat de beweging is begonnen, maar het hogere onafgeveerde gewicht zou het lossen iets langer weerstaan en iets langer worden tegengehouden om te beginnen met bewegen?

Natuurkundige hoed op:

Met onafgeveerde massa's moeten uw dempers vechten tegen de traagheid van de massa. Dus - raak een hobbel en het wiel veert terug. De demper moet nu een kracht uitoefenen op de massa; hoe lager de massa, hoe sneller het wiel weer in contact komt met de grond.

Voor stijgingen en glooiende heuvels zijn de tijdconstanten echter heel verschillend. Bij de stijging die u bespreekt, is het waarschijnlijk dat het wiel met een snelheid wordt gedempt die vergelijkbaar is met de snelheid waarmee de stijging afneemt. Dit betekent dat bij geleidelijker stijgingen de onafgeveerde massa een veel kleiner tractie-effect zal hebben.

Ten slotte is er de brute, altijd correcte oplossing: meeeeer downforce! Hoe je daar op de Giulia komt, weet ik niet.

Dat is een interessante vraag, ik wou dat iemand met kennis zich erover kon uitspreken. Ongedempte massa kan de tractie in het algemeen enigszins vergroten, maar de acceleratie enigszins verminderen. Maar wanneer je de auto over de stijging ontlast, zal het zwaardere onafgeveerde gewicht dan de neiging hebben om de kracht die het wiel optilt te vergroten? Dit is waarschijnlijk een functie van de veerconstante, die, zo lijkt het, minder effectief zou zijn op de hogere massa onafgeveerd, nadat de beweging is begonnen, maar het hogere onafgeveerde gewicht zou zich iets langer verzetten tegen het ontlasten en zou iets langer worden tegengehouden om te beginnen met bewegen?

Lockem, veel van wat u beschrijft, wordt opgelost door de juiste dempers, niet door veren....echt goede spullen hebben aparte dempings- en rebound-instellingen voor lage, hoge en gemiddelde veranderingen....actieve vering zorgt waarschijnlijk automatisch voor veel hiervan, maar het hangt af van hoe het is gekalibreerd, het kan waarschijnlijk nog steeds geen zeer plotselinge, snelle veranderingen aan....aangezien motoren slechts twee wielen hebben, zijn zulke geavanceerde dempers tegenwoordig heel gebruikelijk op vrijwel elke performance motorfiets....Baja-auto's hebben zelfs twee dempers op elk wiel om de extremen van hoge en lage snelheid demping en rebound, evenals veerweg te dekken....

Lockem, veel van wat je beschrijft wordt opgelost door de juiste dempers en niet door veren... echt goede spullen hebben aparte dempings- en reboundinstellingen voor lage, hoge en gemiddelde veranderingen... actieve vering zorgt waarschijnlijk automatisch voor veel hiervan, maar het hangt af van hoe het is gekalibreerd, het kan waarschijnlijk nog steeds geen zeer plotselinge, snelle veranderingen aan... aangezien motoren slechts twee wielen hebben, zijn dergelijke geavanceerde dempers tegenwoordig vrij gebruikelijk op vrijwel elke performance motorfiets... Baja-auto's hebben zelfs twee dempers op elk wiel om de extremen van hoge en lage snelheid demping en rebound, evenals veerweg te dekken...
Ik heb de actieve vering en had het in D-hard--veel willekeurige bochten en redelijk glad wegdek in dat gedeelte van de weg. Misschien zou het beter werken op de zachte stand?

Ik hoor de klap van de vering niet op de aanslagen en de auto was zeker niet in de buurt van in de lucht (ik had nog steeds behoorlijk wat grip, net iets minder dan ik gewend ben), dus ik denk niet dat meer veerweg de oplossing is. Natuurlijk zou langzamer rijden helpen (de zichtlijn is niet erg goed, dus misschien een goed idee om langzamer te rijden?), maar waar is de lol daarin?

De werkelijke snelheid ligt in de 40-50MPH range.

Banden laten los ..... omdat de auto licht is. Hmm, nu klinkt het alsof je iets uit het niets maakt - maar als je op zoek bent naar een excuus om lichtere wielen/plakkere banden te krijgen, of je auto te verlagen, ga je gang.

Eindelijk is er de brute kracht, altijd correcte oplossing: meeeeer downforce! Hoe je daar op de giulia komt, weet ik niet.
Ew, ew, oh, Mr. Kotter...Mr. Kotter...Word dik, zoals ik?

• Like
Reactions: migliori
Ik heb een leasecontract van 3 jaar en 36.000 km. Ik vrees dat ik alle banden net op tijd moet vervangen om de auto terug te geven.
Ik heb een Ti Lusso met 18 inch banden. Ik vraag me af of ze beter slijten dan de 19 inch banden op de Ti Sport.
Ik heb al lange tijd leasecontracten van 3 jaar en heb nog nooit banden hoeven te vervangen, maar dit is mijn eerste set runflats. Een grote uitgave waar ik niet op had gerekend.

owns 2020 Alfa Romeo Giulia Ti Sport AWD
  • Like
Reactions: AlfaCrisis
Ik heb een leasecontract van 3 jaar en 36.000 mijl. Ik vrees dat ik alle banden moet vervangen, net op tijd om de auto terug te geven.
Ik heb een Ti Lusso met de 18-inch banden. Ik vraag me af of ze beter slijten dan de 19-inch banden op de Ti Sport.

Ik heb al lange tijd leasecontracten van 3 jaar en heb nog nooit banden hoeven te vervangen, maar dit is mijn eerste set runflats. Een grote uitgave die ik niet had gepland.
Runflats hebben er niets mee te maken. Winterbanden zijn een antwoord. Betere seizoensprestaties en maanden van slijtage die de OEM-banden niet oplopen.

• Like
Reactions: AlfaCrisis
Road-hogging weight?
De interactie tussen verticale bochten, vering, banden, veringsgewicht en voertuiggewicht is allemaal behoorlijk complex, waardoor het niet voor de hand ligt welke parameters je moet aanpassen om de prestaties te verbeteren. Ik betwijfel op de een of andere manier dat het toevoegen van meer gewicht aan het voertuig of aan de vering iets beter zal maken.

Het enige wat ik weet is dat het geen goed gevoel is om plotseling te merken dat je heel weinig controle over het voertuig hebt en dat het zijwaarts de tegemoetkomende rijstrook inschuift, al is het maar voor een fractie van een seconde.

Natuurlijk gebruiken we allemaal "gewicht" en "massa" als uitwisselbaar, terwijl dat niet zo is. Gewicht verandert op verticale bochten, massa niet.

Road-hogging weight?
De interactie tussen verticale bochten, ophanging, banden, ophangingsgewicht en voertuiggewicht is allemaal vrij complex, waardoor het niet voor de hand ligt welke parameters moeten worden aangepast om de prestaties te verbeteren. Ik betwijfel op de een of andere manier dat het toevoegen van meer gewicht aan het voertuig of aan de ophanging iets zal verbeteren.

Het enige wat ik weet is dat het plotseling ontdekken dat je heel weinig controle over het voertuig hebt en dat het zijwaarts de tegemoetkomende rijstrook in glijdt, al is het maar een fractie van een seconde, geen goed gevoel is.

Natuurlijk gebruiken we allemaal "gewicht" en "massa" als uitwisselbaar, terwijl dat niet zo is. Gewicht verandert op verticale bochten, massa niet.
Meer een reactie dan mijn grap verdiende?

Je kent die wegen, dus die "ontlastende" locaties zouden bekend moeten zijn. Gewoon goede plekken om veilig te zijn en het niet te forceren.
Racers zouden kunnen proberen downforce toe te voegen. Ik heb je geen vleugel horen noemen, maar een vleugel lijkt in tegenspraak met je streven naar lichtheid.

41 - 60 of 73 Posts