Alfa Romeo Giulia Forum banner

Start/Stop en Hill Assist

1 reading
16K views 13 replies 8 participants last post by  19737  
#1 ·
Weet niet zeker of dit een probleem is of normaal, maar als ik op een heuvel sta (bijv. in het verkeer), dan treedt start/stop in werking en stopt de motor. Hill assist wordt niet ingeschakeld wanneer de "stop"-functie in werking treedt. Dus als ik mijn voet van de rem haal, is er een venster van 1-2 seconden waarin de auto achteruit rolt en het indrukken van het gaspedaal niets doet omdat de motor weer opstart.

Ik weet zeker dat ik de rem kan loslaten om de motor "te starten" en dan de rem weer kan indrukken en dan kan accelereren, maar jezus...

Iemand tips? (anders dan start/stop uitschakelen) Met mijn vorige auto kon ik snel van rem naar gaspedaal gaan met minimale terugrol, maar die had geen start/stop die rondhing.

Bedankt bij voorbaat!

#3 ·
Ik heb bijna onbewust geleerd om de rem iets losser te laten zonder hem helemaal los te laten (misschien zelfs de wielen te laten draaien) en dat start de motor en rolt niet - goed voor heuvels, sprints door druk verkeer, etc. Als je er van tevoren over nadenkt, kun je naar voren reiken en de start/stop uitschakelen, en dat start hem meteen, terwijl je nog op de rem staat.

#6 ·
Ik heb bijna onbewust "geleerd" om de rem iets losser te laten zonder hem helemaal los te laten (misschien zelfs de wielen te laten draaien) en dat start de motor en rolt niet - goed voor heuvels, sprints over druk verkeer, etc. Als je erover nadenkt VOORDAT het tijd is om te gaan, kun je ernaar reiken en de start/stop uitschakelen, en dat start hem meteen, terwijl je nog op de rem staat.
Dat ben ik ook gewend. Zodra de motor stopt, verminder ik de druk op de rem zodanig dat de motor opnieuw start, maar de auto blijft staan ​​totdat ik klaar ben om te gaan.

#8 ·
Hoe activeer je hill assist en wat doet het precies?
Het belangrijkste doel is om te voorkomen dat het voertuig rolt wanneer het stilstaat op een helling nadat de rem is losgelaten. Het is vooral handig voor auto's met een handgeschakelde versnellingsbak wanneer ze op een heuvel stoppen, omdat je je voet niet op de rem kunt gebruiken als je er een op de koppeling en de andere op het gaspedaal hebt. Als de auto een handrem had, zou je die kunnen gebruiken om te voorkomen dat hij rolt, maar veel auto's, waaronder de onze, hebben deze niet meer. Ik denk niet dat het nuttig is voor auto's met een automatische versnellingsbak. Ik woon halverwege een berg in Zwitserland en heb een handgeschakelde versnellingsbak, dus het wordt constant gebruikt.

#11 ·
[QUOTE
De manier waarop ik leerde rijden was om de auto op de heuvel te houden met de koppeling voor de korte tijd die het kost om je rechtervoet van de rem naar het gaspedaal te krijgen. Handrem niet nodig..[/QUOTE]

Op een steile helling zou je met die techniek je koppeling verbranden of in de auto achter je rollen.

#14 · (Edited)
Op een steile helling zou je je koppeling verbranden of in de auto achter je rollen met die techniek.
Ik wist dat ik dit zou horen. Ik rijd al meer dan 50 jaar met auto's met directe aandrijving in de bergen en heb nog nooit een koppeling verbrand OF ben in de auto achter me gerold. Je houdt hem maar zo lang vast als het duurt om je voet van de rem op het gaspedaal te zetten.

#12 · (Edited)
Ik weet zeker dat ik de rem kan loslaten om de motor te "starten" en dan de rem weer kan inschakelen en dan kan accelereren, maar jee...

Iemand tips? (anders dan start/stop uitschakelen) Met mijn vorige auto kon ik snel van rem naar gaspedaal gaan met minimale terugrol, maar die had geen start/stop gedoe.
Als je de versnellingspook op enigerlei wijze beweegt wanneer je voor een stoplicht staat, start de motor opnieuw zonder je voet van de rem te halen.