Alfa Romeo Giulia Forum banner

Oliekoeler probleem: vermenging van olie met antivries

13K views 26 replies 12 participants last post by  richie4fun  
#1 ·
Hallo iedereen! Ik bezit een 2017 2.0 veloce(TI) 98000 km (ongeveer 61000 mijl). Ik heb het probleem gehad van een gescheurde oliekoeler, olie kwam in het koelmiddelcircuit.

Beschadigde oliekoeler:

Het probleem is al opgelost met de nodige reiniging en vervanging van antivries.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem gehad? Het was een behoorlijk dure reparatie!
Het stond een week in de werkplaats en ik wilde er echt weer in rijden!!

#3 ·
Warmtewisselaars van alle soorten staan erom bekend te gaan lekken. Bij het installeren van een zonneboiler die met antivries moet worden gevuld, is de warmtewisselaar (althans in de VS) vereist van het duurdere en minder efficiënte "luchtspleet"-type. Wanneer een luchtspleet-warmtewisselaar lekt, komt de lekkende vloeistof in de lucht terecht in plaats van in het andere vloeistofcircuit.

Hoe dan ook, ik herinner me niet dat ik andere meldingen van dergelijke storingen heb gehoord.

#7 ·
Bedankt voor de heads-up over dit probleem. Ik zal de bouten op mijn oliekoeler af en toe of wanneer ik een olieverversing uitvoer controleren en opnieuw vastdraaien volgens de fabrieksspecificaties.

#8 ·
Hoi iedereen! Ik bezit een 2017 2.0 veloce(TI) 98000 km (ongeveer 61000 mijl). Ik heb het probleem gehad van een gescheurde oliekoeler, olie die in het koelmiddelcircuit terechtkomt.
View attachment 143669 View attachment 143670

Beschadigde oliekoeler:

View attachment 143671
View attachment 143672

Het probleem is al opgelost met de nodige reiniging en het vervangen van antivries.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem gehad? het was een behoorlijk dure reparatie!
Hij stond een week in de werkplaats en ik wilde er echt weer in rijden!!
Waar is de scheur op de oliekoeler ontstaan?

#9 ·
Het komt wel voor, maar niet zo vaak. Ik heb waarschijnlijk vijf motoren gedaan vanwege dit soort storingen sinds de Giulia op de markt kwam. Meestal is het vervangen van alle motorkoelvloeistofslangen, thermostaat/driewegklep, sommige harde leidingen en de kachelradiateur in het dashboard vereist om de olie volledig uit het systeem te verwijderen. Ook oververhitten de auto's meestal bij gebrek aan koelvloeistofstroom, dus de motor is meestal beschadigd (als je een opgeslagen rationaliteitscode voor de koelvloeistoftemperatuursensor hebt, kun je in de problemen zitten, omdat dit op oververhitting duidt).

Toen ik in een onafhankelijke werkplaats werkte, deed ik vroeger nogal wat kopreparaties aan oude I6 Mercedes-auto's met olie in de koelsystemen... Meestal vulde ik het koelsysteem met een sterke ontvetter en liet ik de auto op bedrijfstemperatuur komen en spoelde ik het systeem door. Dit deed ik ongeveer vijf keer. Het is een rommelige, vreselijke klus, maar het kan je veel geld besparen op onderdelen.

#10 ·
Mijn dealer heeft "een paar" van deze warmtewisselaarstoringen gezien.

• Like
Reactions: Nam
#11 ·
Hallo allemaal! Ik bezit een 2017 2.0 veloce(TI) 98000 km (ongeveer 61000 mijl). Ik heb het probleem gehad van een gescheurde oliekoeler, olie die in het koelmiddelcircuit terechtkwam View attachment 143669 View attachment 143670 Beschadigde oliekoeler: View attachment 143671 View attachment 143672 Het probleem is al opgelost met de nodige reiniging en het vervangen van de antivries. Heeft iemand anders hetzelfde probleem gehad? Het was een behoorlijk dure reparatie! Hij stond een week in de werkplaats en ik wilde er echt weer in rijden!!
Waar was de oliekoeler gescheurd en heb je de hele oliekoeler vervangen of alleen de pakking?

#13 ·
Hoi iedereen! Ik bezit een 2017 2.0 veloce(TI) 98000 km (ongeveer 61000 mijl). Ik heb het probleem gehad van een gescheurde oliekoeler, olie die in het koelmiddelcircuit terechtkomt
View attachment 143669 View attachment 143670

Beschadigde oliekoeler:

View attachment 143671
View attachment 143672

Het probleem is al opgelost met de nodige reiniging en het vervangen van de antivries.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem gehad? Het was een behoorlijk dure reparatie!
Hij stond een week in de werkplaats en ik wilde er echt weer in rijden!!
Ik heb een Alfa Giulia uit 2021 en ik ben er net achter gekomen dat ik hetzelfde probleem heb. Als je het niet erg vindt om te vragen, hoeveel heb je uiteindelijk betaald?

#14 ·
@angelo626alfa. Welkom op het forum. Heeft u uw Alfa nieuw gekocht? Welk model is het? Vertel ons alsjeblieft meer over uzelf.

#15 ·
@angelo626alfa. Welkom op het forum. Heeft u uw Alfa nieuw gekocht? Welk model is het? Vertel ons alsjeblieft meer over uzelf.
ja ik heb hem nieuw gekocht in 2021. het is maar een Giulia maar hetzelfde gebeurde met mijn auto en ik vroeg me af wat jullie hebben gerepareerd zodat ik het onderdeel kan bestellen. gisteren heb ik ongeveer een halve liter olie eruit gehaald met een verfrol. gewoon in het gat gestoken en met de handschoen aan was het olie eruit knijpen. om te zien of er veel olie uit spuit

#18 ·
Het zou de warmtewisselaar van de motorolie kunnen zijn. Waar bevindt u zich?

#20 · (Edited)
^^ Hier is een reparatievideo voor de oliekoeler. Het lijkt een vervelende reparatie, maar het lijkt erop dat de monteur in de video meer heeft gedaan dan nodig was om de koeler te verwijderen (AC-leidingen).

• Like
Reactions: danese0
#21 · (Edited)
^^ Hier is een reparatievideo voor de oliekoeler. Het lijkt een PITA-reparatie te zijn, maar het lijkt erop dat de monteur in de video meer heeft gedaan dan nodig was om de koeler te verwijderen (AC-leidingen).
Omfg ziet eruit als totale pita plus!!
Geen wonder dat ze falen. De kat kookt het dood!!
Bedankt
Hoop dat de mijne het overleeft!!

#23 ·
^^ Hier is een reparatievideo voor de oliekoeler. Het lijkt een PITA-reparatie te zijn, maar het lijkt erop dat de monteur in de video meer heeft gedaan dan nodig was om de koeler te verwijderen (AC-leidingen).
Ik denk hetzelfde. Waarom zou een motoroliekoeler in de buurt van de heetste delen van een motor zoals de turbo en uitlaat worden geplaatst?

Dat is een reparatie die ik, indien mogelijk, door mijn verlengde garantie laat afhandelen.
Zet er tenminste een hitteschild neer😮😳😂