Dit zal hopelijk een allesomvattend onderwerp zijn over de verschillende manieren om de racemodus in te schakelen op de Base / Ti / Veloce / Lusso-versies van de Giulia uit 2017-2019 in Noord-Amerika. Deze procedures kunnen wel of niet werken in andere regio's... Ter info: YMMV
OPMERKING: 2020+ met de monostabiele DNA-selector (degene die altijd terugkeert naar N) vereist geen vervanging van de DNA+R-knop. Het enige dat nodig is, is de SGW-bypass, MES, blauwe en grijze kabels en een USB OBD-adapter.
Hier is een YouTube-video van @TheFallen8598 voor het installeren van de Race DNA-selector en het gebruik van de nieuwste versie van Multiecuscan om de racemodus in te schakelen. BEDANKT!
Het proces kan worden voltooid door een van een paar verschillende opties te kiezen, uw keuze, kies uw eigen avontuur:
Verplichte stap 1/2 (lees eerst volledig):
OPMERKING: Als u de monostabiele DNA-selector hebt (degene die altijd terugkeert naar de N-positie), hoeft u GEEN van de opties hieronder te kiezen, u bent klaar om te rocken met wat u hebt. (Bedankt, @shpuncik voor de info)
Optie 1: (Ik heb een beetje geld en geen tijd te verliezen, of ik heb een beetje geld en geen soldeervaardigheden.)
Micro-schakelaar info voor DIY-optie #1 hierboven:
Weerstand:
Digi-Key onderdeelnummer: A110463CT-ND
Fabrikant onderdeelnummer: 4-2176091-0
Verplichte stap 2/2: (Configureer ECM!! BCM? ABS?)
Configureer de ECM om de RDNA-selector de racemodus te laten schakelen
Open MES en selecteer het volgende:
MODI:
Byte 88=AC (Voorraad)
OPMERKING: 2020+ met de monostabiele DNA-selector (degene die altijd terugkeert naar N) vereist geen vervanging van de DNA+R-knop. Het enige dat nodig is, is de SGW-bypass, MES, blauwe en grijze kabels en een USB OBD-adapter.
Hier is een YouTube-video van @TheFallen8598 voor het installeren van de Race DNA-selector en het gebruik van de nieuwste versie van Multiecuscan om de racemodus in te schakelen. BEDANKT!
Het proces kan worden voltooid door een van een paar verschillende opties te kiezen, uw keuze, kies uw eigen avontuur:
Verplichte stap 1/2 (lees eerst volledig):
- U hebt een Multiecuscan (MES)-licentie nodig.
- Installeer op een Windows 10-laptop. (Raadpleeg de MES-site voor configuratiehulp.)
- Koop een ODB2 USB-adapter.
- De MES-site heeft aanbevelingen.
- Ik gebruik de OBDLink SX en hij werkt prima.
- Zoek enkele van de Fiat / Alfa / Lancia OBD2-adapterkabels.
- Zoals vermeld op de MES-site, hebt u de blauwe en grijze kabels (respectievelijk #5 en #6) nodig om toegang te krijgen tot de benodigde voertuigmodules via de OBD2-poort. (Opmerking: alle moduletoegang verloopt via de OBD2-poort)
- Ik heb deze set op eBay gekocht, de verzending duurde even omdat ik in de VS ben.
- Voor Giulia's van 2018 + (VS-productiedatum na 1 februari 2018, EU na begin april 2018) is het waarschijnlijk dat u een apparaat in uw auto hebt, een Security Gateway Module (SGW / SGM) genaamd, dat ongeoorloofd schrijven naar de vele modules van de voertuigen voorkomt. U hebt een bypass-apparaat nodig.
- WAARSCHUWING!!!! De SGW Bypass van Eurocompulsion MOET WORDEN aangepast om met deze Race-moduswijziging te werken. Mijn suggestie is om te kopen bij @Alfissimo International of Squadra Tuning.
- Ik heb er een gekocht bij EuroCompulsion, maar zoals gezegd moest ik hem openen en aanpassen zodat hij met alle CAN-bussen kan communiceren.
- Om te bepalen of u een SGW-module in uw voertuig hebt, gebruikt u MES en uw OBD2 USB-adapter om een parameter te schakelen, zoals de claxon. Als u de claxon kunt schakelen, hebt u geen SGW-module in uw auto, u kunt doorgaan naar een van de volgende Opties (1 of 2).
- Als u een foutmelding hebt ontvangen bij het proberen een parameter te schakelen, lees dan:
- De SGW-module voorkomt schrijven naar de ECM en andere voertuigmodules. U MOET een bypass installeren om dit te omzeilen of nu stoppen, doorgaan is nutteloos.
- Wijzig of betaal iemand om de SGW-bypass te wijzigen om toegang te krijgen tot alle modules van de voertuigen. Als u de SGW-bypass niet wijzigt, kunt u dit proces niet voltooien, omdat u een PROXI-uitlijning en kalibraties moet uitvoeren.
- De installatie van de SGW-bypass wordt in andere onderwerpen hier beschreven, en ook op de EuroCompulsion-site.
OPMERKING: Als u de monostabiele DNA-selector hebt (degene die altijd terugkeert naar de N-positie), hoeft u GEEN van de opties hieronder te kiezen, u bent klaar om te rocken met wat u hebt. (Bedankt, @shpuncik voor de info)
Optie 1: (Ik heb een beetje geld en geen tijd te verliezen, of ik heb een beetje geld en geen soldeervaardigheden.)
- Koop en installeer de RDNA-selector voor een Quadrifoglio. Waar? Dealer of anders. Zoek het uit, je bent slim.
- Verwijder de middenconsole-onderdelen.
- Verwijder het schakelpaneel door met uw vingers aan de voorkant omhoog te wrikken, het trekt recht omhoog met een beetje kracht.
- Begin vervolgens aan de voorkant bij de bekerhouders voor het grotere voorste middenconsole-onderdeel. Trek naar achteren terwijl u omhoog tilt en het zou moeten loskomen.
- THet onderdeel dat de middenopslag omringt, is hetzelfde, trek er echter aan de zijkanten in en omhoog. Je krijgt het wel. Draai of forceer (buig) ze niet, trek en werk alleen redelijk recht en omhoog.
- Als de bekleding loszit, is het vrij eenvoudig, er zijn alleen enkele torx-bits nodig om de schakelaar te verwijderen en te vervangen. Laat geen schroef vallen, vraag me waarom.
- Installeer de sierdelen opnieuw in omgekeerde volgorde. Denk eraan dat de twee belangrijkste middenconsole-onderdelen in elkaar passen voordat u ze weer op de middenconsolebasis aansluit.
- Verwijder de middenconsole-onderdelen.
- Verkrijg de hieronder gedefinieerde weerstand en schakelaar. Ik heb er 10 van elk gekocht, waarbij ik 4 van de schakelaars heb vernietigd tijdens het ontdekken hoe dit allemaal werkt
.
- Demonteer de DNA-selector...
- Dit is moeilijk te beschrijven omdat ik geen foto's heb gemaakt tijdens het demonteren... sorry.
- Terwijl u het plastic stuk met de punttang vastknijpt, trekt u omhoog (oranje pijl) terwijl u ook op de lipjes duwt (gele pijlen).
-
- Vervolgens ziet u daar een wit plastic stuk (hieronder afgebeeld, sorry geen actieopnamen). Aan de boven- en onderkant ervan voorkomt het zwarte plastic dat het witte plastic uit de onderkant komt (in verwijzing naar de bovenstaande foto). Gebruik een kleine platte (standaard) schroevendraaier om de zwarte lipjes eruit te wrikken, zodat het witte plastic samen met de rest van de selector uit de onderkant kan komen. U moet behoorlijk trekken om de 4 extra retentielipjes rond de omtrek van de draaiknop te overwinnen (zie onderstaande foto, rechterdeel).
- Als u zover bent gekomen, is de rest vrij eenvoudig. WEES VOORZICHTIG om geen lipjes te breken.
- U moet de pin (kleine pijl hieronder) op de schakelaar verwijderen voordat u hem installeert. De pijl wijst naar de pin die verwijderd moet worden. Buig het metalen contact van de microschakelaar met een pincet, zorg ervoor dat eventuele overgebleven nok geen contact maakt met het printplaatpad. Idealiter moet deze schakelaar een DPST-NO (Double Pole - Single Throw - Normally Open) zijn. Het zal echter werken met deze wijziging.
- Installeer eerst de weerstand op de plek die in deze foto is gedefinieerd (grote pijl).
- Installeer de schakelaar op de printplaat. De geleidepennen passen in de gaten in de plaat om de uitlijning te vergemakkelijken. Een pincet helpt bij het vasthouden. Het is een delicate schakelaar, dus oververhit hem niet.
- Monteer uw nieuwe RDNA-selector opnieuw en installeer deze.
Micro-schakelaar info voor DIY-optie #1 hierboven:
- Digi-Key onderdeelnummer: CKN10548CT-ND
- Fabrikant onderdeelnummer: HDP001R
Fabrikant | C&K |
Serie | HDP |
Circuit | SPST-NO |
Schakelfunctie | Off-Mom |
Stroomsterkte (Ampère) | 1mA (DC) |
Spanningswaarde - DC | 5V |
Actuatortype | Schuine tuimelknop (detector) |
Montagetype | Oppervlaktemontage, rechte hoek |
Beëindigingsstijl | Gull Wing |
Kenmerken | Bordgids |
Pretravel | 0,006" (0,15 mm) |
Bedrijfstemperatuur | -20°C ~ 70°C |
Bedrijfspositie | 0,117" (2,96 mm) |
Weerstand:
Digi-Key onderdeelnummer: A110463CT-ND
Fabrikant onderdeelnummer: 4-2176091-0
Fabrikant | TE Connectivity Passive Product |
Serie | RP73P, Holsworthy |
Verpakking | Cut Tape (CT) |
Onderdeelstatus | Actief |
Weerstand | 147 Ohm |
Tolerantie | ±0,1% |
Vermogen (Watt) | 0,25W, 1/4W |
Samenstelling | Dunne film |
Temperatuurcoëfficiënt | ±25ppm/°C |
Bedrijfstemperatuur | -55°C ~ 155°C |
Pakket / Behuizing | 0805 (2012 metrisch) |
Leverancier apparaatpakket | 0805 |
Afmeting / Afmeting | 0,079" L x 0,049" B (2,00 mm x 1,25 mm) |
Hoogte - Zitting (max.) | 0,026" (0,65 mm) |
Aantal beëindigingen | 2 |
Verplichte stap 2/2: (Configureer ECM!! BCM? ABS?)
Configureer de ECM om de RDNA-selector de racemodus te laten schakelen
Open MES en selecteer het volgende:
- Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo 16V Multiair --> Carrosserie --> CAN-instelling / PROXI-UITLIJNINGSPROCEDURE (952)
- Klik op Verbinden
- Als ouder dan MES versie 4.5:
- Om de PROXI-configuratie in te voeren, gaat u naar het tabblad Aanpassing en drukt u vervolgens op Ctrl+Alt+C (Aangepaste PROXI)
- Zoek byte 88. Het moet "AC" zijn (OEM-waarde voor NA 2018 2.0T Ti Sport Q4)
- Vervang AC door CC of EC in byte 88 (zie info hieronder voor welke modus u moet kiezen)
- Druk op de knop Uitvoeren of OK (ik weet niet meer wat het is
)
- Als MES 4.5 of hoger:
- Klik op het tabblad Aanpassingen, selecteer Dynamic Control Selector, klik op Uitvoeren in de rechterbenedenhoek
- Kies een van de andere twee modi naast Type 1 (OEM-instelling AC)
- Type 3/DNA/Sport is hetzelfde als EC en Type 2/DNA is CC (zie hieronder)
- Kies er een en klik op OK
- Selecteer PROXI-UITLIJNINGSPROCEDURE en druk op Uitvoeren
- Volg de aanwijzingen, wissel van kabel wanneer daarom wordt gevraagd
- Zodra de PROXI-uitlijningsprocedure is voltooid, moet u een paar kalibraties uitvoeren om de talrijke waarschuwingslampjes te verwijderen die u hoogstwaarschijnlijk hebt
- Verbreek de verbinding met de carrosseriemodule
- Maak verbinding met de elektrische stuureenheid en bekijk de parameter Stuurhoek. Beweeg het stuurwiel zodat de waarde 0° is. Dit kan even duren om precies te krijgen, wees geduldig. RAAD HET STUURWIEL HIERNA NIET AAN
- Verbreek de verbinding met de elektrische stuureenheid
- Maak verbinding met de ABS-module (ABS / Continental ABS MK C1)
- Vereist 6/grijze kabel
- Selecteer het tabblad Aanpassingen en voer de volgende drie procedures uit:
- Stuurhoek resetten (laten we die eerst uit de weg ruimen)
- Laterale en longitudinale versnellingssensor kalibratie
- Druksensor kalibratie
- Zodra deze zijn voltooid, verbreekt u de verbinding met de ABS-module
- Koppel de OBD2-adapter los.
- Zet het voertuig uit en wacht 30 seconden totdat alle dashboardlampjes uitgaan.
- Start het voertuig
- Draai het stuurwiel volledig naar links en rechts.
- Zet het voertuig weer uit
- Zet aan en alle waarschuwingslampjes zouden weg moeten zijn
- Zo niet, probeer dan het voertuig nog eens 30 seconden uit te zetten, herhaal dit totdat het duidelijk is
MODI:
Byte 88=AC (Voorraad)
- ASC/TCS ingeschakeld in alle modi
- A = A in ECM/BCM
- N = N in ECM/BCM
- D = D in ECM/BCM
- R = Geen verandering
- ASC/TCS ingeschakeld in normale DNA-modi
- A = N in ECM
- A = A in BCM
- N = N in ECM
- N = N in BCM
- D = N in ECM
- D = D in BCM
- Racemodus =
- Racemodus wordt aangegeven
- Grotere snelheidsaanduiding in het centrale display
- Niet-functionerende schakelindicator in het centrale display
- N in ECM
- D in BCM
- ? in TCM
- Schakelt FCW uit
- Schakelt ASC/TCS uit
- ASC/TCS ingeschakeld in normale DNA-modi
- A = N in ECM
- A = A in BCM
- N = N in ECM
- N = N in BCM
- D = N in ECM
- D = D in BCM
- ASC/TSC uit-modus =
- Racemodus wordt niet aangegeven, alleen gele FCW- en ASC/TCS-dashboardindicatoren
- N in ECM
- D in BCM
- ? in TCM
- Schakelt FCW uit
- Schakelt ASC/TCS uit
- Gebruikt in een modus naast de standaard Type 1 (byte 88=AC) de Dynamic- of "Race"-modus ooit de Dynamic ECM-kaart? Door byte 88 te wijzigen, denken sommigen dat de Dynamic-kaart nooit wordt gebruikt.
- Is N echt de enige kaart die beschikbaar is in de ECM wanneer de racemoduswijziging van kracht is (wanneer byte 88 niet AC is)?
- Welke modus is het beste om te gebruiken voor een ECM-afstemming zoals het Eurocompulsion Euro+Drive Tuning System?
- We geloven op dit moment dat de afstemming van EC, of het nu P1 of P2 is, in kaart N moet staan en misschien ook in D, voor het geval de Race Mode Mod wordt verwijderd.
- Fout: SCHRIJVEN PROXI-GEGEVENS Aandrijflijn Control Node (DTCM)... MISLUKT! - Verzoek buiten bereik fout
- Fout: Drive Train Control Module (DTCM) EOL mislukt
- Kan een eenvoudig geval zijn van oudere firmware dan vereist in de DTCM-module.
- Yanislav Karagyozov (MES-auteur) verklaarde dat "Dit gebeurt op sommige Giulia/Stelvio DTCM-modules wanneer u de racemodus probeert in te schakelen omdat de DTCM de sportmodus niet ondersteunt.
- Oplossing: Alleen gissen hier, maar u moet mogelijk de DTCM-module laten updaten door een dealer. Het vervangen van de module door een nieuwere versie kan versie-incompatibiliteiten met de andere modules introduceren, dus wees voorzichtig.