Alfa Romeo Giulia Forum banner

Vervanging van de eindverbinding van de stabilisatorstang vooraan

1.8K views 3 replies 4 participants last post by  alfan  
#1 ·
Ik heb onlangs de voorste stabilisator-/stabilisator-/anti-rolstang-eind-/drop-links vervangen en wilde mijn ervaring hier delen, voor het geval het anderen helpt.

Diagnose
Mijn auto had al een tijdje een rammelend/kloppend/schuddend geluid dat van links vooraan kwam. Het gebeurde meestal over kleine oneffenheden en hobbels in de weg. Het was stil genoeg dat ik het met de radio aan niet zou horen, maar ik kon wel voelen dat de auto op een verontrustende manier schudde. Na aandachtig luisteren besefte ik dat het geluid zelfs zou optreden als de rechterkant van de auto over hobbels ging. De beweging aan de rechterkant werd via de stabilisatorstang overgebracht naar de linkerkant, waardoor het geluid ontstond. Dit hielp me te bepalen dat het waarschijnlijk versleten eindlink-bussen zijn.

Mijn auto is van 2020 en had pas 6.000 mijl toen ik het probleem voor het eerst opmerkte, dus het is een beetje teleurstellend, maar het is een herinnering dat de leeftijd van een auto net zo belangrijk is als de mijlen; misschien is het rubber uitgedroogd, of misschien gewoon onvoldoende onderdelen voor de extreme krachten die de stijve ophanging ervaart.

Reparatie
Nadat ik had gezien dat sommige Giulias en Stelvios worden geleverd met steviger ogende aluminium drop-links die een directe vervanging zijn, heb ik een set besteld. Omdat deze links alleen axiale krachten zouden moeten overbrengen, begrijp ik niet helemaal waarom de dikkere aluminium links beter zouden zijn; ze hebben echter ook grotere bussen en lijken beter gebouwd. Het gewicht voor elke link is 0,815 lbs voor aluminium en 0,635 voor staal. Ze hebben ook Alfa Romeo en THK-branding, dus alles bij elkaar genomen is dit een zeer lichte upgrade voor mijn Quadrifoglio.
Image


$12 voor 4 moeren
$140 voor 2 links

Installatie
Het is vrij eenvoudig te verwijderen en te vervangen. Ik heb deze video en de bijgevoegde pagina's uit de servicehandleiding als referentie gebruikt.

Stalen link (standaard)
68310528AA​
Aluminium link
68348882AA
50543786​
[/TD>
Zekeringmoer
6511458AA​
[/TD>
Benodigde gereedschappen
16 mm sleutel
Torx T40​
[/TD>
Koppel specificatie
74 ft-lb​
[/TD>
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]

Voor:
Image


Na:
Image


Het lastigste is het veilig optillen van het voertuig met beide wielen van de grond, zodat de stabilisatorstang niet onder torsie staat. Ik heb twee vloerhefbruggen op de voorste hefpucks gebruikt, twee assteunen net onder een draagarm en een wiel onder de auto als alles mislukte.
Image


Resultaten
Het rammelende geluid is weg en de auto voelt geweldig aan!
 

Attachments

#3 ·
Qua sterkte: een slanke stang kan bezwijken bij compressie, terwijl een bredere I-balk van materiaal met een lagere dichtheid er minder vatbaar voor is. Dat gezegd hebbende, zijn er minimale meldingen geweest van sterktegerelateerde defecten van beide soorten verbindingen.

Mijn Mazda Protege heeft één keer de achterste stabilisatorstangverbindingen gehad die defect raakten en ik ben er vrij zeker van dat ze het weer hebben begeven, dus denk niet dat dit alleen een Alfa-ding is.

Mijn Giulia-voorwielophanging maakt een vreselijk gierend geluid als ik over hobbels rijd en de auto koud is. Ik vermoed dat dat de stabilisatorstangrubbers zijn, maar ik heb nog niet geprobeerd ze te vervangen.
 
#4 ·
Een paar jaar geleden lag ik onder de auto om de olie te verversen en merkte ik dat de linker voorste stabilisatorstang gebroken was. De manier waarop het brak, deed me geloven dat het van plastic was, aangezien de twee stukken eruitzagen als toffee die uit elkaar was getrokken. Walnut Creek Alfa verving beide voorste stangen onder garantie. Het moet wel een slechte partij staal zijn geweest om zo zacht te zijn.