Alfa Romeo Giulia Forum banner

Kattenpisgeur

15K views 39 replies 13 participants last post by  jlangdin  
#1 ·
Ik heb net (5 dagen geleden) een nieuwe 2019 Giulia TI Sport gekocht. Ik had een 2017 Lusso geleased zonder problemen, super probleemloos. Welnu, de 2019 heeft een kattenpisgeur. Niet merkbaar op snelheid, maar duidelijk aanwezig bij het vertragen of stoppen in het verkeer. Ideeën? De auto moet terug naar de dealer om het waarschuwingssysteem voor aanrijdingen te laten controleren. Tot zover probleemloos de 2e keer. Alle hulp wordt gewaardeerd. Joe
 
#8 ·
Hier is al eerder over gesproken, het is de transmissievloeistof die je ruikt, het duurt minstens 3.000 mijl voordat de geur begint te verdwijnen. De reinigingsmiddelen moeten in de vloeistof verbranden.
Hoe komt de geur uit de transmissie in de cabine, en hoe heet moet de vloeistof worden om de "reinigingsmiddelen" te verbranden...en wat zijn eigenlijk "reinigingsmiddelen"?
 
#3 ·
Maar de gebruikelijke Giulia-geur is chemisch/koolwaterstofachtig, niet kattenpis/ammoniak.
Bijna alle automerken hebben klachten over een kattenpisgeur in auto's die afkomstig is van vegetatie die in het systeem komt en vervolgens vergaat. Dit is bijna onmogelijk schoon te maken en er worden vaak agressieve ontsmettingsmiddelen gebruikt om het probleem te behandelen.

Dit overkwam mij met mijn 2000 Dodge RAM, kort nadat ik hem had ontvangen. Het duurde bijna 10 jaar voordat de geur van het ontsmettingsmiddel verdween. Ik weet niet of het pech was met de RAM of een slecht ontwerp. De waterafvoer in die truck is slecht ontworpen, zodat er tijdens het rijden in de regen een ram-air-effect op de afvoer is, waardoor een deel van het afvoerwater in de HVAC-box wordt geblazen. Het aanbrengen van een afvoerslang op de naar voren gerichte pijp lijkt het probleem met mijn truck volledig te hebben opgelost.

Om dit specifieke probleem goed op te lossen, moet het dashboard volledig worden gedemonteerd, vervolgens de HVAC-box worden gedemonteerd om de binnenkant schoon te maken, en dan veel gebeden en bezweringen dat alles weer in elkaar wordt gezet en goed past en niet piept en rammelt. Ik zou erg verbaasd zijn als een dealer bereid zou zijn om deze reparatiemethode onder garantie uit te voeren.
 
#4 ·
Als we meer dan een paar dagen op het strand in SC doorbrengen, voor een korte tijd wanneer we terugkeren naar UpState SC, ruikt de HVAC van onze auto's een beetje muf, alsof ze schimmel of zoiets krijgen van de zoute lucht, of vochtigheid of zoiets. Dit is al jaren zo. In de afgelopen jaren heb ik een spuitbus met schimmel-autospray of iets dergelijks gekocht en wat in het inlaatsysteem gespoten. Nu doe ik de moeite niet meer, het gaat gewoon snel weg. Sommige Alfa's lijken gewoon een geur te hebben als ze nieuw zijn, ik denk dat dit komt door een coating die ergens zit en die bij verhitting uitgast. NV
 
#5 ·
Ja, dit klinkt als een geval van gemengde beschrijvingen, want hoewel een sterke geur in de cabine van nieuwe Giulias in stilstand typisch is, is de beschrijving van kattenpis dat niet, maar als je de gemeenschappelijke petrochemische beschrijvingen en kattenpis beschouwt als beide scherp, schadelijk, geuren, dan wijst alles op het klassieke, nieuwe Giulia-stinkfenomeen.

Er is geen bekende zekere oorzaak of remedie voor het probleem, maar zoals hierboven vermeld, lost het zichzelf na verloop van tijd op. Ik heb het ervaren in beide nieuwe Giulias die ik heb gehad, en kan zeggen dat er een paar manieren zijn om ermee om te gaan.

Ten eerste is het om de auto heet te maken; lange ritten maken wanneer je kunt om vloeistoffen en componenten te verwarmen. Ik heb de theorie dat het voornamelijk degenen treft die in koude seizoenen kopen, en ook degenen die voornamelijk korte ritten maken. In beide gevallen zijn de bedrijfstemperaturen laag, dus het lijkt de oplossing te bespoedigen om de auto opzettelijk heet te maken.

Ten tweede is het om zowel de automatische start/stop als de automatische luchtcirculatie uit te schakelen (d.w.z. de recirculatie handmatig inschakelen). Het belangrijkste doel hier is om buitenluchtbronnen af te sluiten om te voorkomen dat de geur wordt binnengehaald, waardoor de dingen draaglijker worden; ASS-activering schakelt de recirculatie uit, daarom wil je op die knop drukken wanneer je een rit begint, maar misschien is er ook enige waarde in het laten draaien van de motor om die verwarming/verbranding te versnellen.

Hoe dan ook, ervan uitgaande dat het niet iets anders is, zoals de onwaarschijnlijke kans dat knaagdieren zich ergens in de auto hebben genesteld (wat, zoals ik uit ervaring kan vertellen, een zeer nare en duurzame geur is), zou het na verloop van tijd goed moeten komen. Ik heb mijn huidige auto begin januari opgehaald, had de geur, maakte een paar lange/zware (1,5 uur) ritten, en al na 1600 mijl is de geur verdwenen.
 
#6 ·
Mijn auto ontwikkelde een paar maanden geleden een vochtige geur die alleen vergeleken kan worden met zweetvoeten, nadat de eerste geuren allemaal verdwenen waren. Soms is het meer merkbaar bij recirculatie, en soms als er frisse lucht binnenkomt. Het komt meestal voor als er vocht in de lucht zit na het rijden in de regen. Ik heb wat lysol in de AC-inlaatkanalen gespoten en een paar wasverzachterdoekjes genomen en deze in de buurt van elk van de luchtinlaten voor de AC geplaatst, een onder de stoel en een die door het AC-inlaatrooster onder de motorkap hangt waar frisse lucht binnenkomt. Het hielp een tijdje, ik dacht erover om het interieurfilter te laten vervangen de volgende keer dat ik hem laat onderhouden.
 
#21 ·
Heeft de TSB niet ook de afdichting van de motorkap vervangen door een hoger stuk, naast het leveren van de gatstickers op de motorkap? Hoe dan ook, dat is oud nieuws, al lang geïntegreerd in de productie en uiteraard irrelevant om de kwalijke geur te voorkomen die ik en mogelijk anderen hebben ervaren.

Ik weet niet of transmissies bij hun assemblage of aan de voertuiglijn met vloeistof worden gevuld, maar het is logisch dat vloeistoffen die dezelfde prestatiespecificatie delen, verschillende kenmerken kunnen hebben. Specificaties zouden een geureis kunnen hebben, maar dat zou gemakkelijk niet het geval kunnen zijn. Motoroliën kunnen dezelfde specificatie delen, maar ruiken sowieso zeker anders.

Ik denk dat het punt in dit deel van de discussie is dat de oorzaak van de geur onbekend is en dat speculatie niet als zekerheid moet worden gepresenteerd.

Het is zowel goed als leuk om te speculeren en gissingen te evalueren, want zo komen we vaak dingen te weten, en hopelijk zal een robuuste discussie over deze kwalijke cabinegeur de oren bereiken van iemand bij Alfa die er iets aan kan doen.
 
#23 ·
Verplaatste de TSB niet ook de motorkapafdichting met een hoger stuk, naast het leveren van de gatstickers op de motorkap? Hoe dan ook, dat is oud nieuws, al lang geïntegreerd in de productie, en uiteraard irrelevant om de kwalijke geur te voorkomen die ik en mogelijk anderen hebben ervaren.

Ik weet niet of transmissies met vloeistof worden gevuld bij hun assemblage of aan de voertuiglijn, maar het is logisch dat vloeistoffen die dezelfde prestatiespecificatie delen, verschillende kenmerken kunnen hebben. Specificaties zouden een geurvereiste kunnen hebben, maar gemakkelijk niet. Motoroliën kunnen dezelfde specificatie delen, maar ruiken sowieso zeker anders.

Ik denk dat het punt in dit deel van de discussie is dat de oorzaak van de geur onbekend is en dat speculatie niet als zekerheid moet worden gepresenteerd.

Het is zowel goed als leuk om te speculeren en gissingen te evalueren, want zo komen we vaak dingen te weten, en hopelijk zal een robuuste discussie over deze kwalijke cabinegeur de oren bereiken van iemand bij Alfa die er iets aan kan doen.
Ik speculeer niet of gok niet, ik heb de transmissievloeistof zelf geroken. Ik heb de aftapplug op de transmissie losgedraaid en net genoeg laten ontsnappen om een klein gedeelte op een papieren handdoek te laten weken, het is PRECIES dezelfde geur.
 
#31 ·
Deze specifieke thread, over een onderwerp dat Giulia vanaf het begin achtervolgt, staat niet dichter bij een verklaring of een oplossing dan andere discussies die teruggaan tot 2017.
 
#36 ·
Je extractor werkt prima... het vulgat is ongeveer 3/4 inch... maar de motor moet wel draaien, want als de motor uitstaat, loopt de converter terug en dan staat het vloeistofpeil waarschijnlijk ongeveer een halve inch boven de vulplug... daarom moet hij ook draaien als je hem vult... je zult er gewoon niet genoeg olie in kunnen krijgen, tenzij de koppelomvormer vol blijft, wat hij alleen doet zolang de pomp in werking is...
 
#37 ·
Uw extractor zal prima werken.....het vulgat is ongeveer 3/4 inch..maar de motor moet wel draaien want als de motor uit staat loopt de converter terug en dan staat het vloeistofpeil waarschijnlijk ongeveer een halve inch boven de vulplug...dat is ook de reden waarom hij moet draaien als je hem vult...je zult er gewoon niet genoeg olie in kunnen krijgen tenzij de koppelomvormer vol blijft, wat hij alleen doet terwijl de pomp werkt...

En oh man...ik mis ook peilstokken...
Hmm, dat klinkt alsof de extractor niet zal werken tenzij ik hem gebruik met de motor draaiende. Zijn er met draaiende motor draaiende onderdelen aan de andere kant van het vulgat? Bijvullen brengt het gevaar weer met zich mee van werken aan een draaiende auto op een lift.

Een fout die ik uit de eerste hand heb ervaren met een ouderwetse transmissiepeilstok: na een lange klim bergopwaarts in de truck van mijn vader met een camper en aanhanger, kookte de transmissievloeistof toen hij de gashendel losliet op de top van de heuvel. De peilstokbuis leidde de kokende vloeistof naar het uitlaatspruitstuk en de truck vatte prompt vlam. Gelukkig konden we het blussen met de brandblusser in de camper voordat er erge schade ontstond. De moraal van het verhaal is dat je nooit de gashendel moet loslaten...