Alfa Romeo Giulia Forum banner

QV: Motorlampje brandt, DNA-modus staat vast op Normaal

9.9K views 7 replies 6 participants last post by  Alfalps  
#1 ·
Hallo allemaal,

Gisteravond reed ik met mijn QV en toen ik de snelweg opreed, besloot ik hem een paar keer vol gas te geven in de sportmodus (niet de racemodus). De motor was al warm, ik had er al een goede 25 minuten mee gereden.
Na ongeveer 2 minuten op de snelweg krijg ik een motorstoringslampje op het dashboard. 😬
Toen ik thuiskwam, besefte ik dat de DNA-modus niet meer werkte. Zelfs als ik de knop op verschillende standen draai, staat hij vast op Normaal...
Ik heb mijn auto één keer aan en uit gezet, maar het controlelampje van de motor bleef branden.

Ik heb de auto 3 maanden geleden gekocht, geen problemen voor deze. Hij heeft 65.000 kilometer en het is een late MY 2016.

Denk je dat het een probleem is dat met de batterij te maken heeft? Ik weet dat hij nog niet is vervangen.
Ik heb ook geprobeerd te luisteren naar vreemde geluiden uit de motor, maar dat is moeilijk te horen met die auto.

Ik zal proberen volgende week naar de dealer te gaan om te zien wat de foutmelding is. Denk je dat ik er in de tussentijd in het weekend nog mee kan rijden (had wat plannen om de auto 100-200 km te rijden)?

Veel dank!

#4 ·
Hoi iedereen,

Gisteravond reed ik in mijn QV en toen ik de snelweg opreed, besloot ik hem een paar keer vol gas te geven in de sportmodus (niet de racemodus). De motor was al warm, ik had er al een goede 25 minuten mee gereden.
Na ongeveer 2 minuten op de snelweg krijg ik een motorstoringslampje op het dashboard. 😬
Toen ik thuiskwam, merkte ik dat de DNA-modus niet meer werkte. Zelfs als ik de knop op verschillende standen draai, staat hij vast op Normaal...
Ik heb mijn auto één keer aan en uit gezet, maar het controlelampje van de motor bleef branden.

Ik heb de auto 3 maanden geleden gekocht, geen problemen gehad hiervoor. Hij heeft 65.000 kilometer en het is een late MY 2016.

Denk je dat het een probleem is dat verband houdt met de batterij? Ik weet dat deze nog niet is vervangen.
Ik heb ook geprobeerd te luisteren naar vreemde geluiden uit de motor, maar dat is moeilijk te zeggen met die auto.

Ik zal proberen volgende week naar de dealer te gaan om te zien wat de foutmelding is. Denk je dat ik er in de tussentijd in het weekend nog mee kan rijden (had wat plannen om de auto 100-200 km te rijden)?

Veel dank!
Het lijkt erop dat het het probleem met de kabelboom van de linkerturbosensor zou kunnen zijn, waarbij er niet genoeg speling in de kabelboom zit en de verbinding iets uit elkaar wordt getrokken wanneer de motor draait.

#7 ·
Sounds like it could be the left turbo sensor harness issue where there isn’t enough slack in the harness and when the engine torques the connection gets slight pulled apart.
Je hebt me gered broeder, bedankt, Bleef het controlelampje van de motor krijgen en controleerde de turbo-aansluitingen, beide zaten los.
Lampje ging pas branden als ik in de racemodus ging en de auto tot het uiterste dreef.

#5 ·
Als u de motor 4 of 5 keer achter elkaar start/stopt, zal de CEL waarschijnlijk wissen. Probeer dat eens en kijk of het lukt. Wanneer een CEL verschijnt, gaat de auto automatisch naar de N-modus en stopt de automatische start/stop-functie met werken. Het is altijd verstandig om te diagnosticeren waarom de CEL verscheen (zelf via een OBD2-lezer of bij een dealer), maar ik durf te wedden dat er geen groot probleem is met uw auto. Een 6 jaar oude batterij kan gemakkelijk het probleem zijn en in feite kunt u meer CEL's zien verschijnen als gevolg daarvan. Trouwens, zet die 6 jaar oude batterij in de boekenkast van uw thuiskantoor en toon hem als iets speciaals! 6 jaar! Wauw!. Houd die geluiden in de motor in de gaten en wees niet verbaasd dat de batterijvoeding/gezondheid daar ook iets mee te maken heeft (stuurbekrachtiging, hulppomp voor accessoires, enz.)

#6 ·
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden en de hulp.

Ik ben even langs de dealer geweest, het blijkt dat een van mijn twee turbo's een defecte klep had. Niets ernstigs, dus dat is een opluchting. Ik kan er nog steeds zonder zorgen mee rijden. Het is gewoon beter om de auto niet te pushen totdat het onderdeel (onder garantie) is vervangen.

Fijn weekend!

#8 ·
Ik plaats het hier opnieuw, omdat het mensen kan helpen die hetzelfde proces moeten doorlopen als ik!

In mijn vorige bericht zei ik dat het probleem was opgelost, omdat het een defecte turboklep was. Het is inderdaad vervangen.
Maar een maand later kwam de CEL helaas terug nadat ik de auto hard had gereden. Dus de dealer verving de klep van de andere turbo.
Maar opnieuw, de CEL verscheen weer na een maand of twee, opnieuw, toen ik hem hard reed.

Je kunt je voorstellen dat ik op dat moment behoorlijk geïrriteerd was (en een beetje bezorgd), omdat de monteurs het probleem niet gemakkelijk konden oplossen.

Ze besloten nog een laatste eenvoudige taak te proberen, namelijk het geheugen van alle eerdere fouten wissen, omdat de CEL ook een bug van het systeem kon zijn.

En opnieuw, ongeveer twee maanden later, stond de CEL weer op het dashboard. Praat over consistentie lol. :')

Op dat moment was het duidelijk dat er ergens een mechanisch probleem was met de turbo's, en het zou meer werk van de monteurs vergen. Het zou zelfs kunnen betekenen dat de hele turbo vervangen moest worden (wat heel lang zou duren, omdat je de motor eruit moet halen).

Mijn garage leende een speciale machine van een andere garage, die (van wat ik begreep) witte rook in de turbopijp spuit om een ​​potentieel lek te vinden.

En HOERA, ze vonden het lek! Het kwam van een zeer kleine metalen pijp aan de zijkant van de motor, en het was kapot. Deze pijp regelt de druk die in en uit de turbo gaat (van wat ik begreep). Ik ben vergeten een foto te maken van de kapotte pijp, sorry. Het had een zilveren kleur en had veel hoeken van 90°.

Sindsdien gaat de auto goed, en je kunt voelen dat hij nog sneller accelereert dan voorheen. Gelukkige ik!

Hope dat het iemand helpt, hoewel ik dit proces niemand toewens.

Een paar andere info die nuttig kan zijn:

• Ik rijd de auto niet constant hard, respecteer altijd een tijd van 15 minuten voordat ik meer op het pedaal ga. Ik zou zeggen dat de CEL een kans had om te gebeuren eens in de 30-50 keer dat ik de auto op de vloer trapte.

• Ik heb een garantie genomen, die me hielp niets uit te geven aan de reparaties van de kleppen. Uiteindelijk betaalde ik voor de reparatie van de kapotte pijp, omdat deze niet direct met de turbo te maken had en daarom niet in mijn garantie was opgenomen... De reparatie duurde ongeveer 3-4 uur en kostte me in totaal 850 CHF (ongeveer 950 $). Uiteindelijk redelijk.

• Dit proces duurde ongeveer een jaar om op te lossen... Het was erg tijdrovend om naar de dealer te gaan, eerst om de fout te controleren, en dan weer terug te komen voor de reparatie. Ik kreeg in totaal 5 CEL's, wat resulteerde in 8 bezoeken aan de dealer.