Alfa Romeo Giulia Forum banner

Feiten over Copart en andere verzekeringsveilingen, Due Diligence en het verhaal van een Giulia Quadrifoglio uit 2018

5.4K views 5 replies 5 participants last post by  Rogue Leader  
#1 ·
Onlangs hebben twee van onze leden wrakke Alfa Romeo Giulias online van Copart opgepikt om ze terug te brengen naar hun gloriedagen, wat naar mijn mening perfect is. Ik heb in het verleden auto's gekocht van Copart en heb veel lessen geleerd tijdens mijn aankoop- en reparatieproces. Ik wilde een aantal van die lessen met jullie allemaal delen om te helpen met jullie toekomstige projecten.
Ik heb altijd van auto's gehouden en eraan gewerkt. Ik hield van Alfa Romeo vanaf de dagen dat ik in Europa woonde. In 2018 heb ik een 2017 Giulia Quadrifoglio getest en werd er verliefd op. Ik kon het me natuurlijk niet veroorloven om haar van de oprit te rijden, want ze zou thuiskomen met een betaling van $ 1200 per maand. Rond die tijd keek ik graag naar een paar YouTube-kanalen met auto-inhoud. Op een van die kanalen haalden ze hun auto's van Copart en herbouwden ze ze. Daar hoorde ik voor het eerst over Copart en anderen en begon ik te kijken naar Salvage Titled-auto's en veilingen etc. Dat is waar ik ook begon te zoeken naar mijn toekomstige projecten. Ik ben nu bij build #3. Allemaal hebben ze me iets nieuws geleerd, van het inspecteren van een voertuig tot het aankoopproces, daarna het vervoeren van een voertuig van kust tot kust tot natuurlijk verborgen schade en het vinden van onderdelen. Hopelijk helpen mijn lessen anderen die een soortgelijke reis plannen.

Online platforms:
Copart en IAAI (Insurance Auto Auctions Inc.) zijn twee online platforms waar verzekeringsmaatschappijen voertuigen met totaalverlies liquideren. Copart en IAAI zijn echter niet alleen voor verzekeringsmaatschappijen, vrijwel iedereen kan een voertuig met een schone of salvage titel op deze platforms verkopen. Eén ding om in gedachten te houden is dat beide beursgenoteerde bedrijven zijn, daarom zijn ze gericht op winst. Ze bestaan niet om jou, de koper, of de verkopers, de verzekeringsmaatschappij of anderszins te helpen. Sterker nog, ze hebben zelfs hun eigen bedrijven zoals Crashed Toys voor Copart en Dream Rides voor IAAI, waar ze de meest waardevolle activa verkopen, zoals exotische auto's, enz. nadat ze ze 'een beetje hebben opgepoetst' om ze aantrekkelijker te maken. Als je oplet, staan de meeste van die aanbiedingen op goedkeuring of worden ze vermeld als minimumbod... Waarom is dat? Welnu, omdat ze het voertuig al van de verzekeringsmaatschappij hebben gekocht en ze proberen er winst mee te maken. Daarom moeten ze er in ieder geval hun geld uithalen. De meeste hiervan hebben ook een 'Koop het nu'-prijs vermeld, waar ik ook altijd uit de buurt blijf.

Due Diligence:
Als ik kijk naar auto's die op Copart of IAAI staan, let ik op wie de verkoper is en het type verkoop. Ik wil dat de daadwerkelijke verzekeringsmaatschappij de verkoper is en dat het type verkoop een PURE VERKOOP! Kortom, er is geen andere derde partij betrokken bij pure verkoopveilingen, ik weet dat Copart of iemand anders deze auto niet heeft gekocht, halfslachtig heeft gerepareerd en een heleboel schade onder het tapijt heeft geveegd voordat het voertuig opnieuw te koop werd aangeboden.
Je zou verrast zijn wat er onder die onbruikbare motorkappen kan zitten, of het gebrek daaraan. Als je ooit de kleine lettertjes op deze veilingen leest EN DOE DAT ALSJEBLIEFT!, staat er duidelijk dat het vermelde voertuig AS IS wordt verkocht. Ze nemen geen verantwoordelijkheid voor schade die niet is gefotografeerd of vermeld, daarom heb je altijd de vergrendelde veiligheidsgordels en kapotte voorruiten netjes weggestopt of bedekt op foto's. Naar mijn mening is een persoonlijke inspectie van het voertuig een must. Je kunt ook de diensten van een professional inhuren om het voertuig namens jou te inspecteren tegen een vergoeding om er zeker van te zijn dat er geen verborgen schade is. (Ik zou zeggen dat dit meer geldt voor duurdere, exotische voertuigen om er zeker van te zijn dat de Ferrari waar je $ 180.000 aan hebt uitgegeven, een motor heeft.)

Nou, wat als ik geen van beide kan doen en alles wat ik heb de 10 online vermelde foto's zijn. Dan zul je je due diligence moeten doen, in ieder geval de EpicVin of CarFax voor het voertuig eerst uitvoeren. Controleer of er informatie is die je kan helpen om een betere aankoopbeslissing te nemen of de prijs te bepalen die je ervoor wilt betalen. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan EpicVin. Dat rapport haalt zelfs de eerste geclassificeerde advertentie met foto's op voor een auto als de oorspronkelijke dealer de auto op lokale geclassificeerde advertenties heeft vermeld, enz. Als er eerdere veilingen zijn geweest waar de auto is verkocht, heeft deze ook de prijs en de foto's. Sommige auto's worden van de ene Copart-locatie naar de andere gecirculeerd totdat iemand zijn eigen DD niet uitvoert en voor de foto's valt en uiteindelijk echte rommel krijgt. Vandaar het verhaal van onze 2018 Giulia Quadrifoglio uit de titel van deze discussie. Voordat ik op een auto op deze platforms bied, voordat ik zelfs maar iets op mijn volglijst zet, doe ik nog een laatste controle. Ik ga naar VIN-controle voor veilinggeschiedenis Voer gewoon een zoekopdracht uit met VIN- of lotnummer voor het voertuig dat je zoekt. Tegenwoordig bedekken Copart en IAAI de VIN gedeeltelijk voor de aanbieding en proberen ze je een premium lidmaatschap te verkopen om deze te onthullen. Een van de 10 foto's die voor de auto worden vermeld, heeft de VIN-plaat, dus kopieer deze daarvandaan. Wat je zult zien als je een VIN op deze website uitvoert, is die online veilinggeschiedenis voor die auto. Op welk platform het is verkocht, lotnummer, verkoopdatum, kilometerstand, veiling sluitingsprijs en foto's die voor die veiling worden vermeld. Deze informatie helpt je te bepalen of er spelletjes worden gespeeld met die auto waar je naar kijkt.

Verhaal van een 2018 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio VIN ZARFAEAV9J7568762
Het verhaal van deze QV begon medio december 2020 bij Copart toen deze werd vermeld als een Pure Sale-voertuig met aanzienlijke schade aan de voorkant. Ik had dit op mijn volglijst omdat ik op dat moment ook mijn QV aan het repareren was en geïnteresseerd was in de Sparco-stoelen. Mijn stoelen waren intern beschadigd en ik zocht naar vervangende onderdelen. Rond dezelfde tijd werkte een YouTube-kanaal genaamd Kondor Buildz aan een 2018 QV-rebuild. Hij kocht dat voertuig van Copart voor $ 18100 plus kosten. Dit was een basis QV met Tecnico-wielen, stalen remmen en gewone QV-stoelen. Window Sticker VIN xxJ7579332

Toen hij de schade begon te bekijken, realiseerde hij zich al snel hoe duur deze build kon worden. Dus om de een of andere reden ging hij verder en kocht hij nog een QV van Copart als onderdelenauto. Hij betaalde $ 15000 plus kosten voor deze tweede QV. Welnu, deze tweede had ook een vergelijkbare schade aan de voorkant, dus ik vroeg me af welke onderdelen van de tweede QV hij zou gaan gebruiken. Dat gebeurde al snel nadat hij met de donorauto in zijn werkplaats arriveerde. Hij beroofde de donorauto van zijn 5-gaats wielen, CCB's en de Sparco-stoelen. Window Sticker VIN xxJ7568762 Vrijwel al het andere aan de voorkant van die auto was toch al beschadigd. Hij ging verder en voltooide de oorspronkelijke QV met gebruikte onderdelen, hij trok het frame, wisselde alle stoelen, remmen en wielen. Daarna ging hij verder en plaatste de donorauto opnieuw op Copart..o_O Welnu, op dat moment had deze auto alleen de gewone QV-stoelen, stalen remmen, Tecnico-wielen en natuurlijk de verbazingwekkende schade aan de voorkant. Iemand kocht die donorauto later op Copart voor $ 10.000. Dat was maart 2021. Sindsdien is deze donor QV VIJF keer opnieuw vermeld en doorverkocht zonder dat er reparaties aan zijn uitgevoerd. Online veilinggeschiedenis van voertuigen
De moraal van het verhaal is dus dat hij voor $ 5000 verbeterde stoelen, remmen en wielen kreeg voor zijn originele build. Wie de donorauto van hem kocht, werd bedrogen als ze hun due diligence niet hebben gedaan. Als die persoon het verschil niet kende tussen CCB's en stalen remmen, Sparco-stoelen, de foto's van de originele veiling niet controleerde en vergeleek, zou ik zeggen dat ze zijn bedrogen... Sindsdien kan niemand deze donorauto repareren, mensen blijven erop bieden. Ik weet zeker dat iemand ermee vastzit. Het staat momenteel weer vermeld, Huidige Copart-aanbieding met een minimumbod van $ 10900. Wees gewoon voorzichtig daarbuiten en doe je due diligence.

PS: Hij heeft zijn oorspronkelijke herbouwde QV na voltooiing van het project opnieuw op Copart vermeld en verkocht voor $ 27.000. 2018 QV verkocht voor $ 27k

Vrede,
Erdem

#2 ·
In zijn geval is het wat hij doet voor YouTube-weergaven etc., dus hij heeft niet echt verloren. Maar een normaal, gezond persoon zou het niet proberen als je er gewoon een kunt kopen zonder problemen voor 10k meer. Hij had het beter kunnen maken tot een circuitmonster. Uithollen, rolkooi, lexan etc. en hij had hetzelfde bedrag kunnen krijgen bij de verkoop. Maar hij deed het voor weergaven, dus god zegene hem.

#3 ·
In zijn geval is het wat hij doet voor YouTube-weergaven etc., dus hij heeft niet echt verloren. Maar een normaal, gezond persoon zou het niet proberen als je er gewoon een kunt kopen zonder problemen voor 10k meer. Hij zou er beter aan hebben gedaan om er een puur circuitmonster van te maken. Leegmaken, rolkooi, lexan etc. en hij had dezelfde hoeveelheid kunnen krijgen bij de verkoop. Maar hij deed het voor weergaven, dus god zegene hem.
Geen twijfel. Minstens een daarvan zou een geweldige circuitauto zijn. Ik ben altijd op zoek naar een exemplaar met waterschade, zodat ik niet veel met plaatwerk te maken heb. Haal het eruit en maak het goed.

#6 ·
Interessante post, ik heb me altijd afgevraagd wat er is gebeurd met sommige van die auto's waarvan je weet dat ze niet gerepareerd gaan worden, maar die daar rondzwerven.

• Like
Reactions: Erdem G